Ambulancezorgverleners presenteren nieuwe ambulancekleding
Donderdag 13 september presenteerde de ambulancesector de nieuwe ambulancetenues in bijzijn van ruim 400 mensen. Minister Bruins van VWS gaf het startschot voor de kledingpresentatie. De kleding werd geshowd door ambulanceprofessionals die onder luid applaus de catwalk liepen. “De nieuwe kleding draagt op een positieve manier bij aan de aantrekkelijkheid van het vak”, aldus Han Noten, voorzitter Ambulancezorg Nederland (AZN)
Mooi vak, mooi pak
Na een warm betoog over de ambulancezorg, trapte minister Bruins van VWS de kledingpresentatie af. De nieuwe kleding werd geshowd door twee ambulancezorgverleners die trots over de catwalk liepen. “Ambulanceprofessionals hebben passie voor hun werk en zijn trots op hun vak. Die trots willen ze ook uitstralen via hun werkkleding”, vertelt Tjerk Hiddes, RAV-bestuurder en kartrekker van het landelijke kledingtraject. “We gaan begin 2019 over op nieuwe kleding omdat de huidige ambulancekleding al twintig jaar oud is en heeft ingeboet aan uniciteit en herkenbaarheid. Ook is de kleding niet meer onderscheidend genoeg. Dat moest anders. Want bij een mooi vak, hoort een mooi pak”, vindt Hiddes. “En daar zijn we dik in geslaagd.”
MODERN, ONDERSCHEIDEND EN COMFORTABEL
Fashion designer Karin Slegers heeft de nieuwe ambulancekleding ontworpen. “Ik heb me laten inspireren door veel gesprekken met ambulancezorgverleners en de uitkomsten van de landelijke kledingenquête ambulancezorg. De mensen van de ambulance wilden moderne, representatieve, onderscheidende en comfortabele kleding. Ik heb gekozen voor een heldere en krachtige kleurencombinatie. Het turquoise is een doorvertaling van het huidige donkergroen. “Het was een uitdaging om de kleding enerzijds een toegankelijke zorguitstraling te geven, maar tegelijkertijd gezag te laten uitstralen voor de momenten waarop dat nodig is. Ik heb dat gedaan door de kleding van organische vormen te voorzien, die het ontwerp vloeiend en zacht maken, maar de felrode accenten stralen juist power uit, iets dat je zeker moet hebben als je dit vak uitoefent”, besluit Segers.
MVO HOOG IN HET VAANDEL
Ambulancezorg is mensenwerk, dat blijkt ook uit dit kledingtraject. Ruud Scheerder, MVO-adviseur, is nauw betrokken bij het kledingtraject op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “De ambulancesector is met deze aanbesteding een klinkend voorbeeld. De sector heeft zeer bewust aangegeven dat de nieuwe ambulancekleding geproduceerd moet worden van duurzame stoffen die een zo laag mogelijke milieu impact hebben. Denk daarbij aan een lage CO₂-uitstoot, energiebesparing en het voorkomen van waterverspilling. Daarnaast heeft de ambulancesector actief ingezet op het verbeteren van mensenrechten in de kledingketens en is daarmee de eerste in Nederland. Een schoolvoorbeeld van hoe het moet.”
START ARBEIDSMARKTCAMPAGNE AMBULANCEZORG
De kledingpresentatie vond plaats tijdens de aftrap van de arbeidsmarktcampagne ambulancezorg. “Wij willen ook in de toekomst tijdige en goede ambulancezorg kunnen verlenen aan patiënten”, vertelt Han Noten, voorzitter Ambulancezorg Nederland. “We gaan niet zitten wachten op sollicitanten, maar nemen zelf het heft in handen door te laten zien hoe mooi het vak van ambulancezorgverleners is. De campagne draagt dus op een positieve manier bij aan de aantrekkelijkheid van het vak en de nieuwe kleding hoort daar bij”, aldus Noten.